نمونه سوالات آیلتس و نحوه تمرین با نمونه سوال

آزمون آیلتس فارغ از سنجش توانایی افراد در مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی نیاز به استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های خاصی هم دارد. برای موفقیت در این آزمون شما نیاز دارید تا علاوه بر افزایش دانش زبان انگلیسی با ویژگی‌ها و نمونه سوالات آیلتس هم آشنا شوید تا بتوانید بهترین نمره ممکن را کسب کنید.

دانستن نمونه سوالات آیلتس چه کمکی به ما می‌کند؟

شاید با خودتان فکر کنید در هر آزمون زبان انگلیسی از جمله آیلتس هدف نهایی تعیین سطح زبان انگلیسی است، بنابراین داشتن دانش زبان انگلیسی برای موفقیت در امتحان آیلتس کافی خواهد بود. البته که آیلتس هم مانند آزمون‌های زبان مشابه میزان دانش و توانایی شما در زبان انگلیسی را می‌سنجد اما توانایی‌های دیگری هم به‌طور موازی در آزمون آیلتس سنجیده می‌شوند.

برای مثال شما برای پاسخ دادن به سوالات امتحان فرصت محدودی دارید پس باید بتوانید زمان خود را به طور دقیق تقسیم‌بندی کنید. به‌علاوه آزمون آیلتس چند ساعت طول می‌کشد بنابراین باید از نظر جسمی و ذهنی آمادگی یک امتحان چند ساعته را داشته باشید.

همچنین برای پاسخ دادن به سوالات هر بخش تکنیک‌های خاصی وجود دارد که شما را به نتیجه مطلوب نزدیک‌تر می‌کند. مثلا در بخش لیسنینگ شما باید بتوانید همزمان هم به یک متن یا مکالمه گوش کنید و هم نکات مهم را یادداشت کنید. در بخش ریدینگ تکنیک اسکیم‌انداسکن (skim and scan) به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان به اطلاعات مهم متن دسترسی پیدا کنید. در نتیجه آشنایی با نمونه سوالات آیلتس و دانستن استراتژی‌های آیلتس برای گرفتن نتیجه خوب ضروری است. هرچند اگر دانش زبان خیلی خوبی داشته باشید می‌توانید در عرض چند هفته با تمام جزئیات آزمون آشنا شوید.  

انواع آزمون آیلتس

به طور کل امتحان آیلتس به دو دسته آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک تقسیم می‌شود. آیلتس جنرال معمولا برای کسانی مناسب است که برای مقاصد غیرتحصیلی به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند. برای مثال کسانی‌که برای کار مهاجرت می‌کنند یا می‌خواهند به خانواده خود بپیوندند به مدرک آیلتس جنرال نیاز خواهند داشت. اما آیلتس آکادمیک همانطور که از نامش پیداست برای اهداف دانشگاهی مناسب است. همچنین در برخی کشورهای برای کار در مشاغل علوم پزشکی نیز به مدرک آیلتس آکادمیک نیاز است.

هر دو این آزمون‌ها چهار مهارت ریدینگ، رایتینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ را می‌سنجند اما در سوالات آنها تفاوت‌هایی وجود دارد. سوالات بخش اسپیکینگ و لیسنینگ در هر دو آزمون یکسان است. در مورد بخش ریدینگ و رایتینگ، شکل ظاهری آزمون جنرال و آکادمیک تفاوتی ندارند اما محتوای سوال‌ها متفاوت است. در ادامه به توضیح هر بخش آزمون و نمونه سوالات آیلتس آکادمیک و جنرال می‌پردازیم اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از آن به نوشته تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال مراجعه کنید.

انواع آزمون آیلتس، آیلتس آکادمیک و جنرال.

فرمت بخش لیسنینگ آیلتس

بخش لیسنینگ چهار قسمت دارد. قسمت یک و دو معمولا به یک موقعیت اجتماعی مربوط می‌شوند و قسمت سه و چهار یک موقعیت دانشگاهی را توصیف می‌کنند. این بخش حدود ۴۰ دقیقه زمان می‌برد که ۱۰ دقیقه پایانی آن فرصتی برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخنامه است. پس اولین نکته برای آزمون کاغذی این است که لازم نیست موقع گوش کردن به آزمون جواب‌ها را در پاسخنامه بنویسید، هرچه به نظرتان می‌رسد را در دفترچه سوال یادداشت کنید و در ده دقیقه پایانی جواب‌ها را به پاسخنامه منتقل کنید. اگر در آزمون کامپیوتری شرکت کنید باید پاسخ‌ها را در کامپیوتر وارد کنید و دیگر زمان ده دقیقه‌ای برای انتقال جواب‌ها وجود نخواهد داشت. در آزمون کامپیوتری تنها دو دقیقه برای مرور پاسخ‌ها وجود دارد.

برای پاسخ هر دسته سوال محدودیت تعداد کلمات وجود دارد. قبل از پخش صدا شما فرصتی خواهید داشت تا سوال‌ها را بخوانید. حتما قبل از جواب دادن به سوال‌ها محدودیت کلمات را که در ابتدای سوال نوشته می‌شود در نظر بگیرید. در ضمن اگر املای کلمه‌ای را اشتباه بنویسید، اشتباه در نظر گرفته می‌شود و نمره‌ای نخواهد داشت.

همچنین می‌توانید با مراجعه به نوشته از سیر تا پیاز یادگیری لیسنینگ آیلتس تمام نکات لازم برای بخش لیسنینگ آیلتس را یادبگیرید، از نکاتی که باید سر جلسه امتحان بدانید تا نحوه یادگیری و تمرین برای این بخش از آزمون آیلتس!

انواع سوال لیسنینگ آیلتس

در قسمت لیسنینگ شما به طور معمولا با شش مدل سوال روبه‌رو می‌شود:

  1. سوال‌های چند گزینه‌ای: در این نوع از سوال شما با چند گزینه مانند A، B یا C مواجه می‌شوید که باید جواب درست را از بین آنها انتخاب کنید. گاهی تعداد گزینه‌ها بیشتر است و بیش از یک جواب درست در میان آنها وجود دارد. در این مواقع باید تمام جواب‌های صحیح را پیدا کنید و در پاسخ‌نامه بنویسید.
  2. سوال‌های تطبیقی: در این نوع سوال یک فهرست از موارد مختلف وجود دارد و فهرست دیگری در جلو آن قرار دارد. شما باید موارد مختلف را از هر دو لیست با هم مطابقت داده و در پاسخنامه بنویسید.
  3. برچسب‌گذاری نقشه یا انواع نمودار: در این نوع سوال بر روی یک تصویر چند برچسب به صورت جای خالی وجود دارد که شما باید آنها را پر کنید. این تصویر ممکن است نقشه یک شهر، نقشه داخلی یک ساختمان یا یک نمودار باشد. در این سوالات حتما به محدودیت تعداد کلمات توجه کنید و همان چیزی را که می‌شنوید بنویسید و آن را تغییر ندهید.
  4. فرم، یادداشت، جدول یا خلاصه: یکی دیگر از نمونه سوالات آیلتس در بخش شنیداری پر کردن جاهای خالی در متنی است که بخشی یا تمام فایل صوتی را در بر می‌گیرد.
  5. تکمیل جمله: این سوال‌ها بر توانایی شما در درک مطالبی که می‌شنوید تاکید دارند. در چنین سوال‌هایی شما باید ادامه جملات را با کلمات مناسب کامل کنید.
  6. سوال‌های پاسخ کوتاه: در این نوع سوال شما باید یک سوال را بخوانید و با توجه به اطلاعاتی که شنیدید یک پاسخ کوتاه به آن بدهید.

می‌توانید تعدادی از نمونه سوالات بخش لیسنینگ را در این لینک پیدا کنید.

فرمت و انواع سوالات لیسنینگ آیلتس.

فرمت بخش ریدینگ آیلتس

به طور کل در قسمت ریدینگ آیلتس چهل سوال وجود دارد که پاسخ به آنها یک ساعت طول می‌کشد. ریدینگ آیلتس جنرال سه قسمت دارد که البته ممکن است در قسمت یک و دو بیشتر از یک متن وجود داشته باشد. سوالات ریدینگ به تدریج دشوارتر می‌شوند. در بخش اول ممکن است یک تا سه متن کوتاه وجود داشته باشد. متن‌های این بخش عمومی هستند و در زندگی روزانه کاربرد دارند. برای مثال ممکن است تبلیغ یک باشگاه محلی به‌عنوان یک متن در نظر گرفته شود. متن‌های این بخش بیشتر بر اساس داده هستند تا اینکه توصیفی باشند. در بخش دوم هم معمولا بیش از یک متن وجود دارد و متن‌ها در بسیاری اوقات درباره شرایط کار و شغل هستند. مثلا شرایط شغلی یا دستورالعمل یک وسیله از متن‌های این بخش است. در بخش سوم شما با یک متن نسبتا دشوار و طولانی‌تر روبه‌رو خواهید بود.

در ریدینگ آیلتس آکادمیک تمام متن‌ها بلند و موضوعات آنها کمی متفاوت هستند. بیشتر متون این بخش از میان کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و مقالات علمی انتخاب می‌شوند. در این متن‌ها کلمات پیچیده و دانشگاهی وجود دارد و گاهی ممکن است همراه متن نمودار یا نقشه هم وجود داشته باشد؛ زیرا اگر کسی بخواهد برای فعالیت‌های دانشگاهی اقدام کند باید بتواند مطالب آکادمیک را درک کند.

انواع سوال ریدینگ آیلتس

در بخش ریدینگ بیشتر از ده نوع سوال مختلف وجود دارد. سوال‌های درست یا غلط، پاسخ کوتاه، کامل کردن خلاصه متن یا کامل کردن جملات، سوالات چند گزینه‌ای و انتخاب موارد صحیح از بین فهرستی از موارد، از نمونه سوالات آیلتس در بخش ریدینگ هستند. برای پاسخ دادن به هرکدام از این سوال‌ها ترفندهای خاصی وجود دارد که با تمرین بدست می‌آیند. به طور کل برای پاسخ دادن به سوالات بخش ریدینگ باید بتوانید اطلاعات اصلی را از داخل متن پیدا کنید. گاهی توجه به تیترهای هر بخش، اسکن کردن متن و توجه به صحیح بودن دستور زبان در پاسخ‌ها به گرفتن نتیجه بهتر کمک می‌کند.

می‌توانید برای گرفتن نتیجه بهتر هرکدام از سوال‌ها را به صورت جداگانه تمرین کنید. برای مثال یک نمونه متن تمرینی برای سوالات پاسخ کوتاه در سایت IeltsLiz وجود دارد. همچنین می‌توانید نمونه‌های دیگری در این لینک پیدا کنید.

انواع سوال ریدینگ آیلتس، دانلود نمونه سوالات آیلتس

فرمت بخش رایتینگ آیلتس

بخش رایتینگ از آزمون آیلتس نیز مانند ریدینگ، در آزمون آکادمیک و جنرال متفاوت است. برای هر دو آزمون باید به دو تسک پاسخ دهید و هر دو آزمون ۶۰ دقیقه طول می‌کشند. تسک یک کمی مختصرتر است و معمولا افراد بیست دقیقه از زمان خود را به نوشتن آن اختصاص می‌دهند. در حالی‌که تسک دو کمی طولانی‌تر است و معمولا حدود چهل دقیقه از زمان آزمون صرف این بخش می‌شود. برای آشنایی بیشتر با اصول و تکنیک‌های رایتینگ آیلتس می‌توانید به نوشته یادگیری صحیح و اصولی بخش رایتینگ آیلتس مراجعه کنید.

در بخش اول رایتینگ آیلتس آکادمیک شما باید به توضیح و توصیف یک نمودار، نقشه یا جدول بپردازید. درحالیکه تسک اول رایتینگ آیلتس جنرال نوشتن یک نامه است که با توجه به موضوع می‌تواند لحنی غیر رسمی تا رسمی داشته باشد. در تسک دوم هر دو آزمون شما باید دیدگاه خود را درباره یک موضوع را بنویسید یا برای یک مسئله راه‌حلی ارائه دهید. اما موضوعات این تسک در آیلتس آکادمیک تخصصی‌تر هستند.

نمونه سوال رایتینگ آیلتس

برای موفقیت در این بخش از آزمون بد نیست علاوه برا دیدن نمونه سوالات آیلتس نمونه‌های پاسخ که نمره بالای آورده‌اند را هم ببینید. در این سایت می‌توانید نمونه متن‌های تسک‌های مختلف آیلتس را ببینید.

کار کردن با نمونه سوال‌ها در بخش لیسنینگ و ریدینگ بسیار ساده‌تر است اما تمرین دو بخش دیگر بدون وجود یک استاد زبان که شما را راهنمایی کند دشوار است. زیرا جواب‌های درست بخش لیسنینگ و ریدینگ مشخص هستند و شما بلافاصله بعد از جواب دادن به سوال‌ها با توجه به پاسخ‌نامه از اشکالات خود باخبر می‌شوید. اما در مورد رایتینگ و اسپیکینگ جواب‌های صحیح متنوعی وجود دارند و تشخیص اشکالات توسط خود زبان‌آموز سخت است. برای رایتینگ می‌توانید از نرم‌افزارهای تصحیح رایتینگ مانند گرامرلی استفاده کنید اما باید بدانید این نرم‌افزارها هم چندان دقیق نیستند و تمام اشکالات شما را پیدا نمی‌کنند.

بخش رایتینگ آیلتس، انواع نمونه سوالات آیلتس با دانلود سوالات.

فرمت و سوال‌های بخش اسپیکینگ آیلتس

بخش اسپیکینگ آیلتس سه قسمت دارد. در قسمت اول شما باید خود را معرفی کنید. این بخش معمولا شامل سوالات شخصی درباره موضوعاتی مثل خانواده و علایق شخصی است. در بخش دوم یک کارت در اختیار شما قرار می‌گیرد که روی آن یک سوال وجود دارد. شما یک دقیقه فرصت دارید که درباره آن فکر کنید. همچنین می‌توانید روی کاغذ برخی کلیدواژه‌هایی که قرار است درباره آنها صحبت کنید را بنویسید. بعد از آن یک تا دو دقیقه صحبت می‌کنید. در بخش آخر مصاحبه‌کننده چند سوال از شما می‌پرسد که به احتمال زیاد تکمیل‌کننده بخش قبلی هستند.

موضوعاتی که در بخش اسپیکینگ پرسیده می‌شوند بسیار متنوع هستند. کار، خانواده، علایق شخصی، ورزش، تفریحات، مسائل روزمره، اینترنت، طبیعت و مسائل اجتماعی از موضوعات پرکاربرد در این بخش هستند. برای اینکه بتوانید در اسپیکینگ آیلتس موفق باشید نیاز دارید تا بتوانید درباره موضوعات مختلف به صورت روان و صحیح صحبت کنید. هرچه ساختار جملاتی که استفاده می‌کنید پیچیده‌تر باشد و لغات دشوارتری انتخاب کنید نمره بیشتری دریاف می‌کنید. اما حتما در نظر داشته باشید که تلفظ صحیح و درستی جملات خود را فدای استفاده از ساختارهای پیچیده نکنید.

فرمت و بخش سوالات اسپیکینگ آیلتس.

نمونه امتحان ielts را از کجا پیدا کنیم؟

بهترین منبع برای دیدن نمونه سوالات کامل امتحان آیلتس سایت رسمی آیلتس است. در این سایت نمونه سوالات متنوعی برای بخش‌های مختلف آزمون وجود دارد. می‌توانید به سوال‌ها در وقت قانونی آزمون پاسخ دهید. به این ترتیب می‌توانید همزمان هم با سوالات مختلف آشنا شوید و هم زمان‌بندی آزمون آیلتس را تمرین کنید.

یکی دیگر از سایت‌هایی که چندین نمونه سوال کامل آزمون آیلتس را در آرشیو خود دارد english-exam.org است. البته به جز سایت‌های اینترنتی کتاب‌هایی هم وجود دارد که نمونه سوالات آزمون آیلتس را در اختیار شما قرار می‌دهند. یکی از کتاب‌های مشهور در این زمینه Practice Tests for IELTS است. این کتاب دو جلد دارد و در هر جلد آن چهار آزمون آیلتس آکادمیک و دو آزمون ریدینگ و رایتینگ آیلتس جنرال گنجانده شده است. کتاب IELTS Practice Tests Plus 3 هم نمونه سوالات جامعی در اختیار شما قرار می‌دهد. این کتاب همچنین راهنمای کاملی به همراه پاسخنامه دارد که به تسلط بیشتر شما در آزمون کمک می‌کند.

اگر در ابتدای یادگیری آزمون آیلتس هستید می‌توانید چند نمونه سوال را با شرایط امتحان حل کنید و سطح زبان خود را پیدا کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که چقدر به نمره مورد نظر خود نزدیک هستید. اگر فاصله شما با نمره مورد نظرتان خیلی زیاد بود شاید بهتر باشد اول دانش عمومی زبان خود را بهبود ببخشید و سپس به حل نمونه سوالات آیلتس بپردازید. مدرسه زبان آموزال دوره‌های آموزشی متنوعی دارد که به شما در مسیر پیشرفت و یادگیری بهتر زبان کمک می‌کند. اگر تجربه‌ای در امتحان آیلتس داشتید لطفا آن را با ما و سایر زبان‌آموزان به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.