معرفی نرم افزار راینو (Rhino) و کاربرد آن در معماری

نرم افزار راینو قویترین ابزار مدلسازی سه‌بعدی برای احجام منحنی و پیچیده است. راینو نیاز به سخت‌افزار کامپیوتری قوی ندارد و در مدلسازی انواع اشیا توانمند است؛ از هواپیما، اتومبیل و کشتی تا جواهرات و ساختمان‌ها. همین ویژگی‌ها و مواردی که در ادامه مطلب می‌خوانید راینو را به یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای رشته معماری تبدیل کرده است.

محتوا پنهان

راینو ابزار سبک‌تر و آسان‌تری برای مدلسازی سه‌بعدی به نسبت نرم‌افزارهای ۳D Max و رویت است. راینو با فرمت‌های مختلف نرم‌افزارهای معماری سازگار است و دارای پلاگین‌های قدرتمندی همچون پلاگین گرس هاپر است که اولین و بهترین ابزار برای معماری پارامتریک است.

در این مطلب سری به کاربردها و ویژگی‌های نرم افزار Rhino می‌زنیم و این نرم‌افزار را با دیگر نرم‌افزارهای مطرح مدلسازی معماری مانند اسکچاپ و ۳D Max مقایسه می‌کنیم و در آخر نکات مهمی را درباره آموزش نرم افزار راینو با شما به اشتراک می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

مزایای نرم افزار Rhino

مدلسازی در نرم افزار راینو سریع‌تر و دقیق‌تر از بسیاری از نرم‌افزارهای سه‌بعدی‌ساز است. محیط کاربری راینو بسیار دلنشین و شبیه به منوی اتوکد کلاسیک است و دارای نوار فرمانی بسیار کارآمد است.. ابزارهای ترسیم دو بعدی و سه‌بعدی در منوهای راینو به خوبی در دسترس هستند و سرعت مدلسازی را بالا می‌برند. بهره‌مندی از سیستم NURBS یکی دیگر از مزایای مهم راینو است.

NURBS در برابر MESH

اساس کار نرم افزار راینو بر سیستم NURBS (Non-Uniform Rational Basis Spline) است. سیستم نربز بر اساس محاسبات ریاضی بر روی خطوط کار می‌کند که حجم فایل در این سیستم را بسیار سبک‌تر و دقیق‌تر از سیستم MESH کرده است.

سیستم مدلسازی NURBS دقت و سرعت بسیاری به راینو می بخشد.

به همین دلیل است که فایل راینو حجم پایین‌تری از فایل نهایی نرم‌افزارهایی مانند تری‌دی‌مکس و رویت دارد، زیرا سیستم مش برای نزدیک‌تر شدن به فرم منحنی سطوح را به قسمت‌های بسیار کوچک تقسیم می‌کند که باعث سنگین‌تر شدن فایل می‌شود.

اجزای مدلسازی در سیستم Mesh

سیستم NURBS از بهترین شیوه‌ها برای مدلسازی احجام ارگانیک و الگوریتمیک است. مدلسازی در این سیستم به زمان کمتری نیاز دارد، دقت مدلسازی آن بالاست، حجم فایل خروجی پایین‌تر است و نیازی به سیستم سخت‌افزاری قوی ندارد.

کاربردهای مختلف نرم افزار راینو

نرم‌ افزار راینو در بسیاری از رشته‌های تخصصی استفاده می‌شود؛ در واقع در تمامی رشته‌هایی که نیاز به مدلسازی دقیق سه‌بعدی دارند از راینو استفاده می‌شود همچون:

  • مهندسی معماری
  • طراحی دکوراسیون داخلی
  • طراحی صنعتی
  • طراحی جواهرات
  • طراحی خودرو
  • طراحی کاراکتر
  • طراحی هواپیما
  • طراحی مبلمان
  • طراحی مکانیک
  • طراحی کشتی و سازه‌های دریایی
  • صنعت فیلم‌سازی

کاربردهای نرم افزار راینو در معماری

  • مدلسازی حرفه‌ای
  • ویرایش آسان مدل‌های سه‌بعدی
  • طراحی کانسپت حجمی اولیه ساختمان
  • رندرگیری حرفه‌ای
  • نقشه‌کشی معماری با پلاگین VisualARQ
  • شیت‌بندی معماری
  • تحلیل انرژی، نورگیری و …
  • طراحی پارامتریک با پلاگین گرس ‌هاپر برای مدلسازی ساختمان‌های دارای فرم خاص و پیچیده
امکان وارد کردن مدل سه بعدی ساختمان از راینو به نرم افزار آرشیکد وجود دارد.

نرم افزار راینو در بازار کار معماری ایران و جهان

در چند سال اخیر نرم افزار راینو در معماری ایران و جهان جای خود را باز کرده است و تسلط بر آن در یافتن موقعیت شغلی مناسب برای معماران موثر است.

توانمندی در مدلسازی پوسته‌های منحنی و پیچیده در کنار سرعت بالای مدلسازی و حجم پایین راینو به محبوبیت روزافزون آن کمک کرده است.

نرم افزار راینو به خوبی با سایر نرم افزارهای معماری هماهنگ است و به راحتی به روند کاری دفاتر معماری اضافه می شود.

در دفاتر معماری کشورمان معمولا از راینو در کنار نرم‌افزار ۳D Max برای مدلسازی سه‌بعدی ساختمان استفاده می‌شود. هر زمان که نیاز باشد از نرم‌افزاری سبک‌تر و سریعتر برای مدلسازی استفاده شود، از راینو به جای تری‌دی‌مکس استفاده می‌شود.

در هر دوی این نرم‌افزارها معمولا پلان و نماهای ساختمان از اتوکد وارد محیط راینو و تری‌دی‌مکس می‌شود و در آنجا سه‌بعدی‌سازی می‌شود.

در بازار معماری سایر کشورها به دلیل اینکه هزینه تهیه نرم‌افزارها بالاست، معمولا از تنها یک نرم‌افزار برای مدلینگ سه‌بعدی استفاده می‌شود. بنابراین تمام فرآیند مدلسازی، متریال‌دهی و رندرگیری در نرم‌ افزار راینو انجام می‌شود.

در بعضی موارد ابتدا فرم ساختمان ساخته می‌شود و سپس به صورت نقشه درمی‌آید. برای اینکه بتوان مدل سه‌بعدی ساخته شده در راینو را به نقشه‌های دوبعدی تبدیل کرد چند راهکار وجود دارد.

در نسخه های جدید نرم افزار راینو، همکاری راینو و رویت آسانتر شده است.

یک راهکار متداول در دفاتر معماری استفاده از پلاگین VisualARQ است که ابزار لازم برای نقشه‌کشی معماری را به محیط راینو اضافه می‌کند. روش دیگر انتقال فایل راینو به نرم‌افزار رویت است. در نسخه جدید راینو امکان لینک به رویت و همکاری هر چه بیشتر این دو نرم‌افزار فراهم شده است و می‌توان نقشه‌ها را در رویت تهیه کرد.

فرمت فایل خروجی نرم افزار Rhino

از مزایای راینو پشتیبانی از انواع فایل‌هاست؛ از جمله فایل نرم‌افزارهای BIM مانند رویت و آرشیکد، فایل نرم‌افزارهای اسکچاپ و سالیدورکس، فایل نرم‌افزار تری‌دی‌مکس و مایا، فایل STL برای چاپ سه‌بعدی، فایل نرم‌افزار اتوکد و انواع فایل عکس مانند JPG، PNG، TIF و …

انواع ورژن نرم افزار راینو

نسخه اول نرم افزار Rhino در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد و راینو ۴ در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد که شروع محبوبیت روزافزون راینو بود. راینو ۵ که تحولی در امکانات و ابزارهای این نرم‌افزار بود در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد و پس از آن راینو ۶ در سال ۲۰۱۸ و راینو ۷ در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شدند.

مدلسازی دقیق و کم حجم اتومبیل با ابزارهای جدید راینو ۷

در حال حاضر همچنان از راینو ۵ استفاده می‌شود چون بسیاری از امکانات لازم را دارد اما آپدیت کردن این نرم‌افزار به نسخه ۶ و ۷ برای ما امکانات جدیدی را خصوصاً در رابطه با مدلسازی‌های پیچیده‌تر در پلاگین گرس هاپر فراهم می‌کند.

راینو ۵، راینو ۶ یا راینو ۷؟

فایل راینو ۶ قابل اجرا در راینو ۵ نیست؛ به محضی که فایل راینو ۵ را در راینو ۶ باز کنیم و تغییر دهیم دیگر در راینو ۵ قابل باز کردن نیست. بنابراین اگر همراه چند همکار بر روی یک فایل راینو کار می‌کنید لازم است از یک ورژن راینو استفاده کنید.

مدلسازی دقیق و زیبای جزئیات داخلی اتومبیل با ابزارهای جدید راینو ۷

انواع پلاگین‌های راینو برای آنالیز ساختمان و مدلسازی پیچیده همچون گرس هاپر در نسخه راینو ۶ و راینو ۷ ارتقای زیادی داشته است. همچنین امکان همکاری بهتر با دیگر نرم‌افزارهای معماری مانند رویت در نسخه‌های جدیدتر راینو فراهم شده است.

جدیدترین ورژن نرم افزار راینو؛ راینو ۷

شرکت تولیدکننده راینو، راینو ۷ را مهم‌ترین آپدیت در تاریخ راینو می‌نامد. در آخرین ورژن راینو امکانات مهمی به این نرم‌افزار اضافه شده‌اند که نگاهی به پرکاربرد‌ترینشان می‌اندازیم:

ابزار جدید SubD

SubD ابزاری جدید برای ترسیم سریع فرم‌های ارگانیگ است. این اشکال که دارای فرم آزاد هستند به خوبی و بادقت زیاد ویرایش می‌شوند و با فرم‌های دیگر قابل ترکیب هستند.

امکانات جدید Rhino.Inside.Revit

امکانی برای ادغام کامل راینو در درون نرم‌افزار رویت است که باعث می‌شود در رویت بتوان از تمامی امکانات راینو و گرس هاپر استفاده کرد.

ابزار QuadRemesh

با استفاده از این ابزار به آسانی می‌توان برای هر سطح، حجم، مش و SubD، یک مش چهارگوشه ساخت. این ابزار در تهیه رندر و انیمیشن باکیفیت کاربرد دارد.

مجموعه ابزارهایی برای بهبود نورپردازی، متریال‌دهی و رندرینگ

ابزار PBR Materials برای متریال‌های بهتر، ابزار جدید رندرگیری Denoisers، ابزار Light Falloff برای تنظیمات نورپردازی محیطی و چند ابزار دیگر در راینو ۷ برای بهبود کیفیت ارائه نهایی اضافه شده‌اند.

مدیریت بهتر مدارک پروژه

ابزار Gradient and Transparent Hatches برای هاشور زدن در نقشه‌های دوبعدی، ابزار Layout Management برای مدیریت برگه‌ها و ابزار Enhanced Text Fields برای بهبود نوشتار به آخرین ورژن راینو اضافه شده است.

بهبود سرعت نمایش و رفع بعضی از مشکلات راینو ۶

سرعت و کیفیت نمایش مدل سه‌بعدی در نسخه جدید راینو بهبود یافته است و ایرادات نسخه راینو ۶ برطرف شده‌اند. همینطور امکان پشتیبانی از فرمت‌های ورودی و خروجی بیشتری فراهم شده است.

مقایسه نرم افزار راینو و ۳D Max

راینو و تری دی مکس دو ابزار قوی برای مدلسازی سه‌بعدی هستند که معمولاً با هم مقایسه می‌شوند. باید گفت که به دلیل تفاوت این دو نرم‌افزار در سرعت مدلسازی و حجم فایل می‌توان از این دو در کنار هم استفاده کرد و برای طراحی مدل اولیه یا احجام پیچیده‌تر از راینو استفاده کرد و مراحل رندر را در نرم افزار تری‌دی‌مکس ادامه داد.

راینو و سیستم مدلسازی nurbs در برابر ۳D Max و سیستم مدلسازی Mesh

مقایسه آسانی یادگیری و مدلسازی در نرم‌افزارهای راینو و تری‌دی‌مکس

از نظر رابط کاربری راینو بسیار سرراست‌تر از تری‌دی‌مکس است. راینو دارای نوار فرمان است و به سادگی می‌توان دستورها را به آن وارد کرد، همان روشی که به دلیل کار با نرم‌افزار اتوکد برای اکثر معماران آشناست.

منوها و ابزارهای ترسیمی در محیط راینو بسیار در دسترس هستند. محیط راینو به گونه‌ای است که شروع کار با آن و رسیدن به یک تسلط اولیه برای مدلسازی سه‌بعدی، بسیار سریعتر از تری‌دی‌مکس خواهد بود.

نرم‌افزار تری‌دی‌مکس به داشتن رابط کاربری و نوار ابزار پیچیده مشهور است. طبق تجربه می‌توان گفت مدلسازی یک ساختمان با فرم منحنی و پیچیده در راینو به زمان کمتری به نسبت نرم‌افزارهای تری‌دی‌مکس و رویت نیاز دارد.

مقایسه قدرت و سرعت مدلسازی در نرم‌افزارهای راینو و تری‌دی‌مکس

از نظر مدلسازی این دو نرم‌افزار از سیستم‌های متفاوتی بهره می‌برند. مدلسازی در نرم افزار راینو به شیوه NURBS است و روش مدلسازی در نرم‌افزار تری‌دی‌مکس به شیوه MESH است. روش مدلسازی راینو دقیق‌تر و کم‌حجم‌تر است و ویرایش آن راحت‌تر است و برای تولید فرم‌های پیچیده مناسب‌تر است.

با این وجود نرم‌افزار تری‌دی‌مکس نیز ابزارهای بسیار خوبی برای مدلینگ سه‌بعدی در اختیار شما می‌گذارد و تنها عیب آن حجم بالای این نرم‌افزار و سیستم سخت‌افزاری قوی مورد نیاز برای کار با آن است و  3D Maxنرم‌افزاری سنگین‌تر و کندتر به حساب می‌آید.

مقایسه کیفیت رندرگیری در نرم‌افزارهای راینو و تری‌دی‌مکس

از نظر کیفیت رندرگیری نرم‌افزار تری‌دی‌مکس به بهترین کیفیت رندر در میان نرم‌افزارهای معماری مشهور است اما باید در نظر داشت که در هر دو نرم‌افزار موتورهای رندر قوی مانند Vray، مکسول و  Octaneقابل نصب است بنابراین رندر راینو نیز بسیار باکیفیت است؛ هر چند ساخت متریال و رندرگیری حرفه‌ای در ۳D Max معمول‌تر است.

رندر Vray در نرم افزار راینو کیفیت مطلوبی دارد.

مقایسه تعداد مدل‌های آماده برای نرم‌افزارهای راینو و تری‌دی‌مکس

تعداد آبجکت راینو کمتر از ۳D Max است هر چند راینو از بسیاری از فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند و می‌تواند از آبجکت‌های نرم‌افزارهای دیگر استفاده کند. از نظر تعداد آبجکت و متریال آماده، تری‌دی‌مکس در میان تمامی نرم‌افزارهای معماری سرآمد است و مجموعه عظیمی از آبجکت‌ها را در اختیار شما می‌گذارد.

نرم افزار اسکچاپ یا راینو؟ کدامیک بهتر است؟

هر دو نرم افزار راینو و اسکچاپ به کسانی که به نرم‌افزاری سبک و کارآمد برای مدلسازی سه‌بعدی نیاز دارند و می‌خواهند این نرم‌افزار، مسیر یادگیری و محیط کاربری آسانی داشته باشد، پیشنهاد می‌شوند.

امکان انتقال فایل بین اسکچاپ و راینو به خوبی وجود دارد.

هر دوی این نرم‌افزارها دارای جعبه ابزاری ساده و کاربردی هستند و ساخت احجام در آنها به راحتی انجام می‌گیرد. اسکچاپ و راینو نرم‌افزارهایی کم‌حجم هستند و نیاز به سیستمی قوی برای اجرا ندارند.

هر دو نرم‌افزار می‌‌توانند از موتورهای رندر مختلف استفاده کنند و رندر راینو و اسکچاپ، کیفیت بالایی دارد. راینو و اسکچاپ دارای آرشیو بزرگی از پلاگین های تخصصی رایگان برای رشته‌ها و حرفه‌های مختلف هستند.

نرم‌افزار راینونرم‌افزار اسکچاپ
کاربرد اول نرم‌افزار راینو در طراحی صنعتی است.کاربرد اول نرم‌افزار اسکچاپ در معماری است.
یادگیری راینو بیش از اسکچاپ زمان می‌برد.یادگیری اسکچاپ زودتر از اکثر نرم‌افزارهای مدلسازی سه‌بعدی به نتیجه می‌رسد.
تولید فرم‌های منحنی و خاص در راینو به خوبی انجام می‌شود.نرم‌افزار اسکچاپ سریع‌ترین مدلسازی سه‌بعدی برای ساختمان‌هایی با فرم معمولی را دارد.
امکان ساخت مدل اولیه وجود دارد.برای مدلسازی حجمی و طراحی کانسپت اولیه عالی است.
امکان طراحی پلان سایت و مدلسازی فضای سبز با پلاگین های راینو وجود دارد.برای ساخت سایت و محیط اطراف پروژه در زمان کوتاه و در مساحت زیاد بسیار کارآمد است.
برای طراحی پارامتریک بهترین گزینه است.ویرایش احجام در آن بسیار سریع انجام می‌شود.

یادگیری نرم افزار راینو را از کجا شروع کنیم؟

برای آموزش راینو باید از محیط کاربری آن شروع کنیم و سری به نوار ابزارهای اصلی آن بزنیم و با تنظیمات پایه‌ای آشنا شویم و در آخر با انواع پلاگین‌های راینو برای طراحی معماری و تولید رندر نهایی آشنا ‌شویم.

آشنایی با محیط کاربری راینو

محیط کاربری راینو و منوهای آن بسیار در دسترس و سرراست هستند. نوار ابزارهای راینو را در تصویر زیر طبق شماره معرفی می‌کنیم:

  1. عنوان پنجره ویندوز: نام مدل در حال ساخت و حجم فایل را نشان می‌دهد.
  2. تاریخچه نوار فرمان: دستورهای اجراشده قبلی را نشان می‌دهد.
  3. نوار فرمان: از طریق این نوار، دستورها به نرم‌افزار وارد می‌کنیم مانند نوار فرمان آتوکد.
  4. نوار ابزار: دو نوار ابزار افقی و عمودی در راینو وجود دارد که نوار ابزار افقی دارای مجموعه‌ای از تب‌ها برای ویرایش و مدیریت مدل است و نوار ابزار عمودی مخصوص ابزارهای ترسیمی دوبعدی و سه‌بعدی است.
  5. زاویه‌های دیدViewports: در راینو شبیه به نرم‌افزار ۳D Max هستند و می‌توان زاویه دید و نوع نمایش را در هر کدام آنها تغییر داد.
  6. نوار صفحات دید: نوار Viewport tabs امکان جابجایی بین زوایای دید را فراهم می‌کند.
  7. نوار کنترلOsnap : تنظیمات این نوار برای کنترل ترسیمات و انتخاب نقطه اتصال خطوط به هم، بسیار مهم است.
  8. منوی اصلی: منوی نرم‌افزار برای ذخیره فایل و ویرایش مدل و دسترسی بر بسیاری از ابزارهای اصلی.
  9. آیکون نوار ابزار: آیکونی برای باز کردن منوی Toolbar.
  10. نوار Tabهای نوار ابزار: جابجایی بین تب‌های Toolbar.
  11. آیکون بازشوی تنظیمات زاویه دید یا Viewport
  12. تنظیمات هر زاویه دید: انتخاب گزینه‌های Viewport.
  13. نوار وضعیتStatus bar : مشخصات کلی فایل راینو را نمایش می‌دهد.

انواع پلاگین های راینو در معماری

راینو دارای تعداد زیادی پلاگین کاربردی است که هر کدام امکانات ویژه‌ای را برای مهندسان و طراحان رشته‌های مختلف فراهم می‌کنند.

طراحی پارامتریک با گرس هاپر(Grasshopper) در راینو

بدون شک شناخته‌شده‌ترین و مهمترین پلاگین در میان پلاگین های  راینو، گرس هاپر است که ابزاری قدرتمند برای برنامه‌نویسی گرافیکی است. گرس هاپر امکان ساخت الگوهای تکرارشونده، تحلیل سازه، بررسی اقلیمی و ساخت انواع مدل‌های خاص را در راینو ممکن می‌سازد.

در طراحی پارامتریک با پلاگین گرس هاپر ویرایش احجام، آسان است و با تغییر پارامترها به سرعت انجام می‌شود. قدرت گرس ‌هاپر باعث محبوبیت راینو در دفاتر معماری مطرح مانند Zaha Hadid و Foster+Partners شده است.

بعضی از پلاگین ‌های راینو  بر روی گرس هاپر قابل نصب هستند و امکانات ویژه‌ای به آن اضافه می‌کنند. از پلاگین‌های قابل نصب بر روی گرس هاپر می‌توان به LunchBox برای مدلسازی پوسته‌ها و سطوح نامساوی،Kangaroo Physics برای طراحی سازه و Ladybug برای آنالیز محیطی نام برد.

پلاگین VisualARQ

یکی دیگر از بهترین پلاگین ‌های راینو  برای معماران VisualARQ است که امکان نقشه‌کشی معماری را به محیط راینو می‌آورد.

پلاگین  VisualARQ در نرم افزار راینو rhinoceros

پلاگین Section Tools

پلاگین Section Tools نیز ابزاری کارآمد برای تهیه برش افقی و عمودی و تهیه نقشه‌های دوبعدی پلان و برش از مدل سه‌بعدی است.

 پلاگین Section Tools در نرم افزار راینو rhinoceros

پلاگین Paneling Tools

یکی دیگر از پلاگین ‌های راینو که برای معماران کاربردی است پلاگین Paneling Tools برای ایجاد الگو و طرح بر روی بدنه احجام و سطوح است.

 پلاگین Paneling Tools در راینو rhinoceros

پلاگین T-Spline در راینو

پلاگین T-Spline به مدلسازی نرم و سیال کمک می‌کند.

 پلاگین T-Spline  در نرم افزار راینو

پلاگین Bongo

پلاگین Bongo برای ساخت انیمیشن استفاده می‌شود.

 پلاگین Bongo در نرم افزار راینو  rhinoceros

پلاگین‌های Honey bee و Ladybug

بهینه‌سازی انرژی ساختمان در راینو با پلاگین‌های Honey bee و Ladybug به خوبی امکان‌پذیر است. در این پلاگین‌ها ابتدا مدل انرژی را می‌سازیم و سپس آن را از منظر مصرف انرژی و روشنایی بررسی می‌کنیم. این ابزارها کمک بزرگی برای طراحی ساختمان‌های سبز و کم‌مصرف هستند.

پلاگین‌های Honey bee و Ladybug در نرم افزار راینو

پلاگین DIVA در راینو

یکی دیگر از پلاگین‌های کاربردی راینو پلاگین DIVA برای شبیه‌سازی روشنایی ساختمان است. بررسی روشنایی محیطی با پلاگین دیوا مشکلاتی مانند خیرگی چشم را کم می‌کند و به آسایش بصری و حرارتی ساکنان کمک می‌کند.

پلاگین Lands Design

پلاگین کاربردی دیگر برای طراحان فضای سبز و طراحان شهری، پلاگین Lands Design برای مدلسازی دوبعدی و سه‌بعدی فضای سبز است.

علاوه بر این موارد پلاگین‌های بسیاری برای رندرگیری و معماری پارامتریک در راینو وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نقشه‌کشی معماری در نرم افزار Rhino با پلاگین VisualARQ

پلاگین VisualARQ امکانات نقشه‌کشی معماری را به راینو اضافه می‌کند و با استفاده از آن می‌توان نقشه‌کشی کرد و یا نقشه‌ها را از مدل سه‌بعدی استخراج کرد. این پلاگین از ورژن راینو ۵ قابل نصب و استفاده در محیط راینو است.

 این پلاگین علاوه بر تولید مدارک ساختمانی، مجموعه‌ای از آبجکت‌های سه‌بعدی از اجزای ساختمان مانند پله، در و پنجره را در اختیار شما می‌گذارد.

به کمک VisualARQ می توان در محیط راینو تمامی مدارک پروژه را تکمیل کرد.

نصب VisualARQ بر روی راینو، امکانات راینو در معماری را به یک نرم‌افزار سیستم BIM مانند رویت و آرشیکد نزدیک می‌کند. امکان تهیه دیتیل‌های ساختمانی، لایه‌بندی نقشه، شیت‌بندی و گرفتن خروجی PDF با پلاگین VisualARQ در راینو فراهم است.

چند تصویرسازی تولیدی در پلاگین VisualARQ

محیط کاربری راینو پس از نصب پلاگین VisualARQ

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید با نصب پلاگین VisualARQ بر روی راینو، دو منو به نرم ‌افزار راینو اضافه می‌شود.

منوی کتابخانه مدل‌های سه‌بعدی هوشمند (شماره۵) به محیط راینو اضافه شده است که امکان استفاده از مدل‌های آماده اجزای معماری را فراهم می‌کند.

پنجره‌ای که در سمت راست تصویر با شماره ۷ نشان داده شده است نیز انواع امکاناتی مفید برای تهیه مدارک ساختمانی مانند لایه‌بندی و تنظیم Level‌ها را در اختیار شما می‌گذارد.

بهترین موتورهای رندر راینو

موتور رندر Cycles render

موتور رندر Cycles render در نسخه راینو ۶ به این نرم‌افزار اضافه شده است و رندرهای قابل قبولی ارائه می‌کند.

موتور رندر Cycles render در نرم افزار راینو

موتور رندر وی ری Vray

هرچند همچنان باکیفیت‌ترین گزینه برای رندر راینو، موتور رندر قدرتمند Vray است که در نسخه‌های جدید امکان رندر همزمان یا ریل‌تایم را هم اضافه کرده است.

 موتور رندر وی ری Vray  در نرم افزار راینو

موتور رندر اینسکیپ Enscape

موتور رندر همزمان اینسکیپ نیز از بهترین پلاگین‌ها برای حرکت در فضای معماری و تولید رندرهای باکیفیت از زیباترین زوایای ساختمان است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این نرم افزار می‌توانید به مقاله معرفی نرم افزار Enscape مراجعه کنید.

 موتور رندر اینسکیپ  Enscape  در نرم افزار راینو

موتور رندر Fluid Ray در نرم افزار راینو

پلاگین Fluid Ray یک موتور رندر همزمان پرطرفدار برای رندر راینو است. این پلاگین امکانات بسیار خوبی برای متریال دادن به ساختمان و رندرگیری از آن در ساعات مختلف و تولید رندر روز و شب در اختیار معماران می‌گذارد.

موتور رندر Fluid Ray در نرم افزار راینو

موتور رندر Thea Render

Thea Render یکی دیگر از موتورهای رندر قوی برای راینو است که رندرهای خیره‌کننده‌ای تولید می‌کند.

موتور رندر  Thea Render  در نرم افزار راینو

جمع بندی

نرم افزار راینو ابزاری کاربردی برای معماران است و تسلط بر آن امکانات جدیدی را برای شما فراهم می‌کند.

راینو در جنبه‌های مختلف معماری مانند طراحی فرمی ساختمان، نقشه‌کشی و تهیه مدارک ساختمان، طراحی مبلمان، غرفه‌سازی، کابینت‌سازی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده است و به شما امکان مدلسازی سریع و دقیق انواع احجام، پوسته‌ها و فرم‌‌ها را می‌دهد.

پیشنهاد ما به شما برای آموزش نرم افزار راینو، شرکت در دوره آموزش نرم افزار راینو آموزال است. در این دوره پروژه‌محور تمامی مباحث مورد نیاز معماران برای استفاده از راینو در پروژه‌های طراحی معماری آموزش داده شده است.

این دوره جامع آموزش نرم افزار Rhino با معرفی محیط کاربری، ابزارها و تنظیمات اولیه شروع می‌شود و مباحث متنوعی از قبیل ترسیمات دوبعدی، مدلسازی سه‌بعدی، تولید فرم‌های منحنی خاص و متریال‌دهی و رندر نهایی را پوشش می‌دهد.

در پایان این دوره برای شما یک پروژه نهایی در نظر گرفته‌ایم تا مطمئن شوید به تسلط کامل برای کار حرفه‌ای با راینو رسیده‌اید.

1 نظر
  1. shayan می گوید

    کامل و به شدت جامع :)))) عالی بود. بسیار ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.