موبایل‌گرافی: تکنیک‌های عکاس شدن در عصر دیجیتال

زندگی کردن در عصر مدرن و دیجیتال برای نسل ما به این معناست که همه‌ی افراد یک اسمارت فون در کیف یا جیب خود دارند که با آن با بقیه ارتباط برقرار می‌کنند، دورکاری می‌کنند، قبض‌های خود را پرداخت میکنند و از سوژه‌های مورد علاقه‌ی خود عکس می‌گیرند. در واقع، در این دوره و زمانه کسی را پیدا نمی‌کنید که از دوربین تلفن همراه خود استفاده نکرده باشد تا زیبایی را (هر چیزی که آن فرد آن را زیبا می‌بیند، چه شاخ گلی باشد، چه چهره‌ی همسرش) ثبت و همیشگی کند. در این عصر دیجیتال، عکاس شدن از هر زمان دیگری ساده‌تر و کم هزینه‌تر شده است.

هرکسی می‌تواند با اسمارت فون خود عکس بگیرد و با هشتگ «موبایل‌گرافی» در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد، اما عکاس «خوب شدن» هنوز به همان سختی گذشته است. در حقیقت، موبایل‌گرافی و عکاسی با اسمارت فون به صورت ماهرانه و حرفه‌ای خیلی هم ساده نیست و نیاز به توجه به نکات و اصولی دارد که در ادامه به چندین مورد از این نکات می‌پردازیم.

۱. همه چیز در مورد نور است

نور یکی از مهم‌ترین مواردی است که روی کیفیت تصاویری که با اسمارت فون می‌گیرید تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر، همیشه باید میزان نور صحنه را بسنجید و متناسب با آن، در مورد مکان قرارگیری دوربین یا زاویه‌ی دید تصمیم‌گیری کنید. به پرتویی نوری که روی اشیا می افتد و نوری که از ساختمان‌ها بازتاب می‌شود توجه کنید. در زمان «ساعت طلایی» یا به عبارتی دیگر، مدت زمان کوتاه پس از طلوع خورشید و قبل از غروب خورشید تمرین عکاسی کنید. نگاه کنید که چطور نور از پنچره در لحظه‌های متفاوت به داخل اتاق می‌تابد و از تمامی این مشاهدات برای بهتر کردن نور تصاویر و ثبت تصویر در بهترین زمان ممکن (بسته به سلیقه ی بصری خودتان) استفاده کنید.

 افزون بر این، اسمارت فون‌ها در شرایط کم نور خیلی خوب عمل نمی‌کنند و به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه برای موبایل‌گرافی از خانه بیرون بزنید ابتدا شرایط نوری را با توجه به نوع لنز اسمارت فونتان بسنجید.

نور در عکاسی با موبایل و تکنیک‌های موبایل‌گرافی
میزان نور و سایه در صحنه را بسنجید.

۲. هرگز زوم نکنید

تا حد امکان از قابلیت زوم اسمارت فونتان استفاده نکنید. زوم کردن می‌تواند یکی از اولین و مهم‌ترین اشتباهات موبایل گرافی باشد. زوم کردن باعث می‌شود که کیفیت تصویر شما پایین بیاید و آن را کمی تار و پیکسل پیکسل می‌کند. سعی کنید به جای زوم کردن، خودتان به سوژه نزدیک شوید تا کیفیت تصویرتان را حفظ کنید. البته قابلیت زوم اسمارت فون، بستگی به نوع و سایز لنز آن دارد. هرچه سایز لنز بیشتر باشد، کیفیت زوم آن نتیجه بهتری در موبایل‌گرافی دارد.

۳. سعی کنید لرزش دستتان هنگام نگه‌داشتن اسمارت فون را به حداقل برسانید.

لرزش دوربین هنگام عکاسی، یکی از مواردی است که تمامی عکاسان با آن سروکله می‌زنند. راه حل این مسئله این است که سعی کنید شیوه‌ای که دوربین یا اسمارت فون را در دستان خود نگه می‌دارید را اصلاح کنید. برای این کار:

  • اسمارت فون خود را به جای عمودی، افقی نگه دارید. این کار باعث می‌شود که میدان دید گسترده‌تری داشته باشید.
  • از burst mode برای گرفتن عکس از اشیای متحرک استفاده کنید.
  • می‌توانید از تایمر یا دکمه‌های روی هدفون به جای دکمه‌ی شاتر نرم افزار تلفن همراه استفاده کنید تا لرزش آن را به حداقل برسانید.
  • از سه پایه برای ثابت نگه داشتن اسمارت فون خود استفاده کنید. به کار بردن سه پایه باعث می‌شود که تمرکزتان را بیشتر به سمت کیفیت تصویر ببرید تا نگه داشتن اسمارت فون.

۴. آزمون و خطا با فلش را آغاز کنید

با وجود اینکه فلش دوربین تلفن همراه به اندازه‌ی فلش دوربین دیجیتال قوی نیست، می‌توانید با استفاده از آن، عکس‌های جالبی بگیرید.

فلش این قابلیت را دارد که به شما کمک کند که روی سایه‌ها بیشتر تأکید کنید، رنگ‌ها را روشن‌تر و شفاف‌تر جلوه دهید و تأثیرات بصری جالبی خلق کنید. می‌توانید با استفاده از فلش آزمون و خطا کنید تا ببینید که از عکاسی با آن لذت می‌برید یا نه. می‌توانید یک عکس را یک بار با فلش و بار دیگر بدون فلش بگیرید تا ببینید از کدام یک بیشتر خوشتان می‌آید.

فلش در موبایل‌گرافی
استفاده از فلش به رنگ‌ها درخشندگی غیرمنتظره و کمی اغراق‌آمیزی می‌بخشد.

۵. کمیت در موبایلگرافی کیفیت می‌آورد!

از زدن یک شات دیگر نترسید. تا می‌توانید از تمام چیزهایی که به نظرتان زیبا یا جالب می‌آیند و ارزش ثبت شدن دارند عکس بگیرید. هر چقدر بیشتر عکس بگیرید، راحت‌تر، رها‌تر و آزادتر عکاسی می‌کنید و هر چه بیشتر استایل و سمت و سویی که می‌خواهید در موبایلگرافی دنبال کنید را پیدا می‌کنید. اما حواستان جمع حافظه گوشی‌تان و میزان باتری آن نیز باشد.

۶. از بازتاب نور برای گرفتن شات‌های جالب‌تر استفاده کنید

آینه، شیشه، جوی یا گودال‌های آب خیابان‌ها و سطوح براق و صیقلی برای بازتاب نور بسیار مناسب هستند.

در جستجوی سطوح بازتابنده باشید و سوژه‌ها را در زاویه یا کاملا در مقابل این سطوح قرار دهید و از بازتابی که این سطوح تشکیل می‌دهند به همراه خود سوژه‌ها عکاسی کنید. حتی ساده‌ترین پرتوهای نور هم می‌توانند بازتاب‌های حیرت‌انگیزی خلق کنند.

بازتاب نور در موبایل‌گرافی
بازتاب نور جلوه ‌های بصری بسیار زیبایی می‌آفریند.

۷. لنز خود را برای موبایل‌گرافی تمیز کنید!

گاهی اوقات لکه‌های تیره و تاری که روی تصویر شما می‌نشیند به خاطر لرزش دست شما نیست؛ بلکه به سادگی، به خاطر این است که لنز شما کثیف است. همانطور که هنگام رانندگی، وقتی شیشه‌ی جلوی ماشین کثیف باشد دید رو به روی شما را تار، محو و کثیف می‌کند، لنز کثیف هم سبب می‌شود تصویر شما را محو و غیر واضح باشد.  

۸. زاویه دید خود را تغییر دهید

پرسپکتیو خود، نسبت به چیزها را تغییر دهید. امتحان کردن زاویه دیدهای جدید به شما کمک می‌کند که به ترکیب‌بندی‌های خلاقانه‌تری در تصاویر خود دست یابید و سوژه‌ی خود را به شیوه ی جدیدی ببینید که تا به حال ندیده‌اید. پس روی زمین دراز بکشید، از مکان مرتفعی بالا بروید یا به گوشه‌ای بخزید و تا حد امکان از زوایای مختلف از سوژه‌ی خود عکس بگیرید تا به زاویه دید جدیدی دست پیدا کنید.

زاویه دید در موبایل‌گرافی
اشیای روزمره را از زاویه دید جدیدی ببینید.

۹. از اپلیکیشن‌های عکاسی و ادیت عکس استفاده کنید

مزیت موبایل‌گرافی این است که علاوه بر اینکه عکاسی را بسیار قابل دسترس و ارزان می‌کند، اپلیکیشن‌های ادیت زیادی هم ارائه می‌دهد که پروسه‌ی ادیت عکس را بسیار راحت‌تر می‌کند. با وجود اینکه این اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند مواردی مانند نوردهی اشتباه را تصحیح کنند، قادرند به تصویر وضوح و شفافیت بیشتری ببخشند، کنتراست را تصحیح کنند و برخی دیگر از جنبه‌های تصویر را اصلاح کنند. از آنجایی که شمار زیادی اپلیکیشن برای ادیت و فیلتر عکس وجود دارد، به دنبال نرم‌افزاری بگردید که نه تنها امکانات پیشرفته‌ی ادیت را در اختیار شما قرار می‌دهد، بلکه فضای کاربری ساده و قابل فهمی دارد و شما قادرید به آسانی از ابزارهای آن استفاده کنید.

همچنین اگر به دنبال ابزارهای قدرتمند برای ایدت و ویرایش عکس، چه در موبایل و چه برای دوربین عکاسی، هستید می‌توانید به مقاله نرم‌افزارهای قدرتمندی که برای ادیت عکس به آنها نیاز دارید مراجعه کنید!

۱۰. استفاده از وایت بالانس یا تراز سفیدی را امتحان کنید

به تازگی، شمار بیشتری از اسمارت فون‌ها از قابلیت وایت بالانس یا تراز سفیدی برخوردار هستند. وایت بالانس به شما اجازه می‌دهد که بالانس و تعادل رنگی تصاویرتان را بسته به شرایط عکاسی تغییر دهید. آزمون و خطا کردن با وایت بالانس می‌تواند به شما کمک کند که رنگ‌های خود را تصحیح کرده و به تصاویر متعادل‌تری از لحاظ رنگ دست یابید.

۱۱. از قوانین ترکیب‌بندی پیروی کنید و سپس آنها را بشکنید

قوانین پایه‌ای ترکیب‌بندی مانند قانون یک سوم را فرا بگیرید و از آنها در تصاویر خود استفاده کنید؛ مثلا، قانون یک‌سوم به سادگی بیان می‌کند: «سوژه‌ی خود را دقیقا وسط کادر نگذارید، بلکه در یک‌سوم کادر قرار دهید.» این قانون‌ها و راهنمایی‌های ساده به شما کمک می‌کنند که تصاویرتان حس و حال طبیعی‌تری داشته باشند. وقتی که در به کار بردن قوانین ترکیب‌بندی ماهر شدید، زمان آن فرا رسیده که این قوانین را بشکنید و خودتان قوانین ترکیب‌بندی خودتان را خلق کنید؛ چرا که در عکاسی یا به طور کلی هنر، ابتدا باید قوانین آن رشته هنری را کاملا فرا بگیریم و سپس پا را از آن فراتر بگذاریم. تنها پس از طی کردن این روند است که می‌توان گفت آثار شما علاوه بر اینکه حس و بوی تازگی دارند، پخته و سنجیده نیز هستند.

ترکیب بندی در موبایل‌گرافی.
قوانین ترکیب ‌بندی را بیاموزید و آنها را در عکس‌های خود به کار بگیرید.

۱۲. از بالاترین رزولوشن ممکن برای عکاسی با اسمارت‌ فون خود استفاده کنید

برخی از دوربین‌های اسمارت ‌فون‌ها به شما این امکان را می‌دهند که رزولوشن تصاویر خود را انتخاب کنید. کاملا واضح است که هر چه رزولوشن انتخابی شما بیشتر باشد، تصویر شما کیفیت بالاتری دارد. این موضوع،  به خصوص در اسمارت فون‌هایی که سنسور کوچک‌تر از ۱ مگا پیکسل دارند صدق می‌کند. اما این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که هر چقدر تصاویر شما کیفیت بالاتری داشته باشند، حجم بیشتری دارند و فضای بیشتری نیز در حافظه‌ی تلفن همراه شما ذخیره می‌کنند که به این معناست که باید مدت بیشتری برای جا‌به‌جایی تصاویرتان یا خالی کردن گالری صرف کنید.

۱۳. عکس‌های «بی کیفیت و خراب»‌تان را پاک نکنید

به یاد داشته باشید که کیفیت صفحه نمایش بسیاری از اسمارت فون‌ها به خوبی صفحه نمایش لپ تاب یا کامپیوتر نیست. پس این احتمال وجود دارد که تصاویری که به نظرتان بی‌کیفیت هستند، روی صفحه نمایش سیستم‌تان کیفیت و وضوح بیشتری داشته باشند. افزون بر این، نگاه دقیق‌تری به عکس‌های تار و محوتان بیندازید. شاید برخی از آنها از لحاظ بصری جالب و حتی قابل استفاده باشند.

 از موبایل‌گرافی لذت ببرید.

این آخرین و تنها قانونی است که باید از آن پیروی کنید. تنها زمانی که ساده دلانه و صرفا از روی لذتی که عکاسی با اسمارت فون به شما می‌بخشد عکس بگیرید می‌توانید تصاویری را ثبت کنید که منحصر بفرد، جدید و خلاقانه باشند و واقعا شیوه‌ی نگرش شما به دنیا را نشان دهند.

به انجمن‌ها و گروه‌های عکاسی در محل زندگی‌تان بپیوندید و در پیاده‌روی‌های گروهی و در کنار سایر عکاسان عکس بگیرید. بودن در چنین جمعی نه تنها اینکه مفرح است، بلکه  شما را با شیوه‌ی عکاسی سایرین آشنا می‌کند و به شما برای انتخاب سوژه و نحوه عکاسی الهام می‌بخشد.

جمع بندی موبایل‌گرافی

چه به عنوان یک عکاس حرفه‌ای موبایل‌گرافی می‌کنید چه تنها به عنوان یک سرگرمی آن را دنبال می‌کنید، آگاه بودن نسبت به یک سری اصول و نکات موبایلگ‌رافی و عکاسی با اسمارت فون باعث می‌شود که نه تنها کیفیت تصاویر شما بالا برود، بلکه سبب می‌شود جلوه های بصری تازه ای کشف کنید، زاویه دیدهای جدید را امتحان کنید و به طور کلی تصاویر پخته‌تر، خلاقانه‌تر و منحصر بفردتری ثبت کنید.

منبع Lifewire Digital Photography School
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.