چرا نمی توانم انگلیسی صحبت کنم؟ مشکلات رایج زبان‌آموزان در مکالمه

شاید بارها از خودتان پرسیده‌اید که چرا نمی‌توانم انگلیسی صحبت کنم؟ دایره واژگانتان گسترده است، حتی می‌توانید مقالات بسیار دشوار را بخوانید، ولی هنوز نمی‌توانید بدون استرس و عصبی‌شدن به زبان انگلیسی صحبت کنید. گاهی وقتی می‌خواهید چیزی بگویید، مغزتان منجمد می‌شود. به خودتان می‌گوید که باید کامل‌ترین جمله در زبان انگلیسی را بگویید، ولی غیرممکن است. چرا صحبت‌کردن به زبان انگلیسی و تسلط بر این زبان برای بعضی‌ها بسیار سخت است؟ در ادامه دلایل این مشکل و راه‌حل‌های موجود را شرح می‌دهیم.

چرا نمی‌توانم انگلیسی صحبت کنم؟

چرا نمی‌توانم انگلیسی صبحت کنم؟ خجالتی بودن ، نداشتن تمرین کافی

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که صحبت‌کردن نیازمند مجموعه‌ای چندلایه از مهارت‌هاست. مغزتان باید آنچه را که طرف مقابل گفته پردازش کند، مشخص کند که از چه واژگانی استفاده کنید، چگونه واژه‌ها را کنار هم بچینید و جمله بسازید و چطور همه‌چیز را درست تلفظ کنید. به‌علاوه ممکن است که حالتی احساسی را تجربه کنید که بسیار شبیه چیزی است که در دنیای تئاتر به آن ترس از صحنه (stage fright) می‌گویند. در «ترس از صحنه» فرد به‌دلیل اینکه باید در مقابل مخاطبان نمایشی را اجرا کند، دچار اضطراب یا ترس می‌شود.

مهم‌ترین دلایل ناتوانی در صحبت‌کردن به زبان انگلیسی عبارت‌اند از:

نداشتن تمرین کافی

وقتی از خود میپرسید چرا نمی‌توانم انگلیسی صحبت کنم باید به این نکته توجه کنید که معمولا صحبت‌کردن مهارتی است که کمتر از همه تمرین می‌شود. شاید به توانایی صحبت‌کردن خود اعتماد ندارید یا در خانه یا یکی از آموزشگاه‌های زبان معمولی زبان می‌آموزید که زمان کافی را به مکالمه اختصاص نمی‌دهند و بیشتر بر خواندن، نوشتن و گوش‌دادن تمرکز دارند. این در بسیاری از سیستم‌های آموزشی در سراسر جهان مشکل رایجی است و ممکن است که عامل اصلی ناتوانی شما در صحبت‌کردن به زبان انگلیسی باشد.

نداشتن زمان کافی برای یادگیری زبان انگلیسی

یافتن زمان برای یادگیری زبان انگلیسی کار آسانی نیست. ولی برای رسیدن به سطح بالا باید بیشتر تلاش کنید. به تقویم و نحوه گذراندن روزهایتان دقت کنید. از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید به‌جای انجام کار دیگری انگلیسی را تمرین کنید؟ گاهی گفتن اینکه وقت ندارم، فقط بهانه است. اگر واقعا یادگیری زبان انگلیسی برایتان مهم است، آن را در اولویت قرار دهید. به‌علاوه می‌توانید درحین انجام کارهایی مانند ورزش‌کردن و کارهای خانه یا در مسیر رفت‌وآمد به دانشگاه یا محل‌کار به پادکست‌های انگلیسی گوش دهید.همچنین میتوانید با تهیه پکیج آموزش مکالمه زبان انگلیسی آموزال زبان خود را با بهبود دهید

اختصاص زمان زیادی به یادگیری قواعد گرامری

برای اینکه بتوانید به‌طور طبیعی به زبان انگلیسی صحبت کنید، باید گرامر را به‌صورت شهودی و ذاتی بدانید. در این صورت دیگر لازم نیست که هنگام صحبت‌کردن به قواعد گرامری فکر کنید و به‌طور خودکار می‌توانید قوانین گرامر را رعایت کنید. صرف زمان زیاد برای گرامر زمانی را که می‌توانید صرف کاری مفیدتر کنید از شما می‌گیرد. برای استفاده درست از گرامر نیازی نیست که قواعد آن را بدانید. بلکه باید با تکرار جملات، گرامر را درونی کنید. همچنین میتوایند با تهیه پکیج آموزش زبان انگلیسی آموزال تمامی قواعد را به خوبی یاد بگیرید

خجالتی بودن

بسیاری از زبان‌آموزان خجالت می‌کشند که انگلیسی صحبت کنند یا از اشتباه‌کردن می‌ترسند. ولی باید بدانید که اگر چیزی را اشتباه بگویید، دیگران اهمیتی نمی‌دهند. بیشتر افراد اهمیتی نمی‌دهند که شما چیزی را اشتباه بگویید. چیزی که اهمیت دارد این است که بتوانید ارتباط برقرار کنید.

البته غرور نیز نقش دارد. وقتی به زبان دیگری حرف می‌زنید، دوست دارید که دیگران را تحت‌تأثیر قرار دهید. می‌خواهید که هنگام صحبت‌کردن خوب به نظر برسید. اگر مرتکب اشتباهی شوید حس می‌کنید که دیگران درمورد سطح دانش شما قضاوت می‌کنند.

منتظر فرصتی عالی بودن برای یادگیری زبان انگلیسی

بهترین زمان برای شروع یادگیری زبان انگلیسی همین امروز است. بعضی‌ها می‌خواهند دوره‌ای فشرده را بگذرانند یا در خارج از کشور زبان را بیاموزند. اگر می‌خواهید زبان را در خارج از کشور بیاموزید، باید بدانید که رفتن به کشوری دیگر تمام مشکلات شما را حل نخواهد کرد. بنابراین باید قبل از رفتن نیز آموزش زبان انگلیسی و تمرین‌کردن را شروع کنید.

ثابت‌قدم نبودن

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود از خودمان بپرسیم چرا نمی‌توانم انگلیسی صحبت کنم ثابت قدم نبودن می باشد. است.همه ما گاهی درمورد چیزی هیجان‌زده می‌شویم. انگیزه می‌آید و می‌رود. اگر اکنون واقعا درمورد یادگیری زبان انگلیسی هیجان‌زده هستید، احتمالا چند هفته بعد چنین نخواهید بود. نکته مهم این است که صرف‌نظر از اینکه چقدر انگیزه دارید، ثابت‌قدم باشید. برای این کار باید یادگیری زبان انگلیسی را به یک عادت تبدیل کنید. ویل دورانت می‌گوید:

«ما آن چیزی هستیم که بارها و بارها انجام می‌دهیم. پس عالی‌بودن یک عمل نیست، بلکه یک عادت است.»

استرس بیش از حد درمورد سطح دانش و اهداف خود

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود از خودمان بپرسیم چرا نمی‌توانم انگلیسی صحبت کنم استرس زیاد می باشد. یادگیری زبان انگلیسی مسیری است که باید از آن لذت ببرید. استرس زمانی ایجاد می‌شود که سطحی را که اکنون در آن هستید با سطحی که می‌خواهید در آن باشید مقایسه می‌کنید. می‌دانید که نمی‌توانید به‌طور جادویی شروع به انگلیسی صحبت‌کردن کنید. رسیدن به اهداف به زمان نیاز دارد. سعی کنید از یادگیری زبان لذت ببرید. کارهایی را انجام دهید که دوست دارید، کتاب‌هایی را بخوانید که برایتان جالب‌اند، با افرادی صحبت کنید که دوستشان دارید و به چیزهایی گوش دهید که به آنها علاقه دارید.

نداشتن آشنایی کافی با افعال دوقسمتی

مهارت‌نداشتن در استفاده از افعال دوقسمتی (phrasal verbs) می‌تواند سلیس و روان بودن در صحبت‌کردن را کاهش دهد. افعال دوقسمتی اهمیت زیادی دارند و اغلب دارای معنای لغوی و غیرلغوی هستند. به‌علاوه لایه‌های مختلفی از معنی را دارند و دارای نکات دقیق و ظریفی هستند. زبان‌آموزانی که با افعال دوقسمتی مشکل دارند، در صحبت‌کردن زیاد گیر می‌کنند. اگر از سطح زبان خود اطلاعات کافی ندارید میتوانید با شرکت در آزمون تعیین سطح رایگان انگلیسی آموزال شرکت کنید

توقع زیاد از خود

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود از خودمان بپرسیم چرا نمی‌توانم انگلیسی صحبت کنم توقع زیاد از خود است.شاید به خودتان می‌گویید که باید بی‌نقص باشید و دیگران را تحت‌تأثیر قرار دهید. در این حالت هورمون‌های استرس در خونتان افزایش می‌یابند و عملکردتان بدتر می‌شود، به‌ویژه زمانی که متوجه شوید چیزی را اشتباه گفته‌اید. این پدیده مانع از عملکرد زبانی شده و می‌تواند به یک پیش‌گویی خودشکوفا (self-fulfilling prophecy) تبدیل شود و موجب شود که به‌تدریج دلسردتر شوید و علاقه‌تان را به بهبود مهارت زبانی از دست بدهید.

چگونه انگلیسی صحبت کنیم

۱. تا جایی که می‌توانید انگلیسی حرف بزنید

مهم‌ترین کاری که برای صحبت‌کردن به زبان انگلیسی باید انجام دهید تمرین صحبت‌کردن است. هیچ کار دیگری به‌اندازه تمرین اسپیکینگ مؤثر و مهم نیست. برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • با فردی انگلیسی‌زبان دوست شوید که درحال یادگیری زبان مادری شماست. اگر کسی را نمی‌شناسید، یکی از برنامه تبادل زبان (language exchange app) را دانلود و استفاده کنید. در این برنامه‌ها زبان‌آموزان می‌توانند با انگلیسی‌زبانان ارتباط برقرار کنند و با جستجوی پارتنرهای تبادل زبان با آنها به‌صورت متنی یا صوتی ارتباط برقرار کنند. از بهترین برنامه‌های تبادل زبان می‌توان به HelloTalk، Tandem، HiNative، Meetup، Idyoma، Speaky، Reddit و Discord اشاره کرد. 
  • برای دریافت مشاوره تخصصی درمورد مهارت‌های اسپیکینگ خود در کلاس‌های آنلاین یک‌نفره با معلم زبان انگلیسی شرکت کنید.
  • از برنامه‌های یادگیری زبان انگلیسی با نرم‌افزار تشخیص گفتار (Speech Recognition) استفاده کنید. این برنامه‌ها درمورد مهارت‌های گفتاری و تلفظ به شما بازخورد فوری می‌دهند. در میان برنامه‌های آموزش زبان با قابلیت تشخیص گفتار می‌توان به Mondly، FluentU، Babbel، AudioNote، Busuu، Rocket Languages و Rosetta Stone اشاره کرد.   
  • با گروه کوچکی از زبان‌آموزان بین‌المللی در کلاس‌های گروهی آنلاین ارتباط برقرار کنید. وقتی به سطح متوسط (intermediate) رسیدید، می‌توانید در وبینارها یا رویدادهای زنده شرکت کنید.
  • داستان زندگی خود را به زبان انگلیسی روایت کنید.

۲. معلم زبان خصوصی بگیرید

چرا نمی‌توانم انگلیسی صبحت کنم؟ هر روز خود را در معرض زبان انگلیسی قرار دهید. تا جایی که می‌توانید انگلیسی حرف بزنید

صحبت‌کردن با معلم انگلیسی متخصص در آموزش زبان، حتی اگر فقط یک بار در هفته باشد، می‌تواند پیشرفت شما را بسیار سریع‌تر کند. می‌توانید از او درمورد زبان انگلیسی سؤال بپرسید، واژه‌های مرتبط با زندگی خودتان را بیاموزید و درمورد مهارت‌های مکالمه زبان خود بازخورد بگیرید.

۳. هر روز خود را در معرض زبان انگلیسی قرار دهید

اگر می‌خواهید به‌روانی انگلیسی صحبت کنید باید تا حد امکان خود را در معرض زبان انگلیسی قرار دهید. هر روز باید کاری را به زبان انگلیسی انجام دهید. برای قرارگرفتن در معرض زبان انگلیسی می‌توانید تغییرات ساده زیر را ایجاد کنید:

  • زبان تنظیمات گوشی، رسانه‌های اجتماعی و تبلت خود را به انگلیسی تغییر دهید.
  • آهنگ‌های انگلیسی گوش دهید.
  • اخبار را به زبان انگلیسی بخوانید.
  • برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌هایی به زبان انگلیسی ببینید و آنچه بازیگران می‌گویند را تکرار کنید.
  • دفتر خاطراتی به زبان انگلیسی داشته باشید.

این تکنیک «غوطه‌وری زبانی (language immersion)» نام دارد و راهی عالی برای عادت‌کردن به صداها و متن زبان جدید و تقویت چیزهایی است که آموخته‌اید.

۴. از فناوری استفاده کنید

عصر دیجیتال یادگیری زبان انگلیسی را دگرگون کرده است. برنامه‌های زیادی در دسترس است، بنابراین باید به‌دقت انتخاب کنید. از مؤثرترین منابع که با عادات مطالعه شما متناسب‌اند استفاده کنید و در دام اتکای بیش از حد بر برنامه‌های بازی‌مانند نیفتید.

البته برنامه‌ها محدودیت‌های زیادی دارند و در کنار آنها باید از منابع دیگری نیز برای آموزش زبان انگلیسی استفاده کنید. جان فاثرینگهام (John Fotheringham) خالق languagemastery.com می‌گوید: «اپلیکیشن‌های زبان مکملی عالی برای رژیم غذایی متعادل زبان هستند… ولی نباید به غذای اصلی تبدیل شوند.»

چرا نمی‌توانم انگلیسی صحبت کنم - استفاده از فناوری برای تقویت زبان انگلیسی

منابع خوبی را که ویدیوهای یوتیوب در اختیارتان قرار می‌دهند، فراموش نکنید. در یوتیوب تقریبا هر ویدیویی را می‌توانید با زیرنویس تماشا کنید، با سرعت کمتری پخش کنید، در هر قسمتی که خواستید فیلم را نگه دارید و تا زمانی که تک‌تک کلمات را متوجه نشده‌اید، بارها ویدیو را تماشا کنید. برترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری زبان انگلیسی عبارت‌اند از:

۵. از منابع مناسب برای سطح خود استفاده کنید

گاهی وسوسه می‌شوید که از منابع موجود برای زبان‌آموزان سطح متوسط صرف‌نظر کنید و مستقیم سراغ مطالب تولیدشده برای انگلیسی‌زبانان مسلط بروید. ولی اگر از منابع متناسب با سطح خودتان استفاده کنید از ساعات مطالعه بهره بسیار بیشتری خواهید برد. مثلا به‌جای تماشای آخرین فیلم پرفروش آمریکایی با زیرنویس فارسی، قسمتی از یک کارتون به زبان انگلیسی و بدون زیرنویس را تماشا کنید. با این کار قسمت‌های بسیار بیشتری را می‌فهمید و واژگان جدید بیشتری را می‌آموزید.

۶. روی تلفظ خود کار کنید

در مکالمه به زبان انگلیسی دیگران باید معنی جملات شما را متوجه شوند و تمرین تلفظ درست به شما کمک می‌کند که واضح و قابل‌فهم حرف بزنید. بخشی از کار در روان صحبت‌کردن و تلفظ واضح کلمات، فیزیکی است. اگر زبان مادری‌تان تفاوت زیادی با انگلیسی دارد، باید به حرکت‌دادن دهان و زبانتان به روشی جدید و متفاوت توجه کنید. یکی از ابزارهایی که می‌توانید امتحان کنید YouGlish است. YouGlish ابزاری است که در آن می‌توانید هر جمله‌ای را با لهجه‌های مختلف انگلیسی بشنوید. این برای تمرین تلفظ عالی است و درعین‌حال مهارت‌های شنیداری‌تان را نیز بهبود می‌دهد.

۷. به‌جای یادگیری کلمات، عبارات کامل را یاد بگیرید

روان صحبت‌کردن یعنی بیان جملات کامل بدون مکث‌کردن. اگر انگلیسی را با کلمات یاد بگیرید، مکث‌نکردن در زمان ساختن جملات بسیار سخت خواهد بود. زیرا باید در ذهنتان هر جمله انگلیسی را کلمه به کلمه از زبان مادری خود ترجمه کنید. یادگیری کلمات جدید به‌صورت بخشی از یک عبارت رایج می‌تواند فشار ذهنی در زمان صحبت‌کردن را کاهش دهد.

۸. تغییری بزرگ در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید

سریع‌ترین راه برای تسلط بر زبان انگلیسی این است که به کشوری انگلیسی‌زبان مهاجرت کنید. اگر مصمم هستید که زبان انگلیسی را به‌خوبی و روان صحبت کنید و می‌توانید چند ماه نقل مکان کنید، صرفه‌جویی زیادی در زمانتان خواهید کرد. البته برای بیشتر مردم چنین امکانی وجود ندارد. در این صورت راه‌های دیگری را امتحان کنید، مثلا شغلی پیدا کنید که نیازمند صحبت‌کردن به زبان انگلیسی است یا اگر شخص دیگری در خانواده یا دوستانتان درحال یادگیری زبان انگلیسی است، زمان‌هایی را تعیین کنید تا فقط با هم انگلیسی صحبت کنید.

۹. زیاد روی گرامر تمرکز نکنید

انگلیسی‌زبانان همیشه از قوانین زبان خود سرپیچی می‌کنند. این چیزی است که اگر تابه‌حال مجبور شده باشید که محتوای یک فایل صوتی مکالمه انگلیسی را بنویسید، حتما متوجه آن شده‌اید. بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی انگلیسی نمی‌دانند که افعال دوقسمتی (مانند pick up) چه هستند، با وجود اینکه همیشه از آن استفاده می‌کنند!

آگاهی از قوانین گرامر مفید است، ولی باید در فهرست اولویت‌هایتان پایین‌تر از تمرین اسپیکینگ قرار بگیرد. بیشتر اوقات اگر گرامرتان درست نباشد، باز هم دیگرتان منظورتان را می‌فهمند. سعی کنید قابل‌فهم حرف بزنید. پس از کمی تمرین به‌تدریج قوانین گرامری به‌طور طبیعی در ذهنتان جا می‌افتند.

۱۰. به موسیقی انگلیسی گوش دهید

موسیقی برای یادگیری زبان عالی است، به‌ویژه حالا که در یوتیوب می‌توان آهنگ‌های زیادی را با ویدیوهای متن ترانه رایگان پیدا کرد. بعضی از آهنگ‌های موردعلاقه‌تان را از بر بخوانید تا به‌راحتی کلمات و عبارات جدید انگلیسی را بیاموزید. یادگیری آهنگ‌ها برای بهبود مهارت‌های شنیداری و فراگرفتن قوانین گرامری به‌روشی طبیعی‌تر نیز مفید است.

۱۱. با خودتان حرف بزنید

شاید این کار عجیب و خنده‌دار به نظر برسد، ولی مؤثر است. این کار به شما کمک می‌کند که از ترجمه‌کردن جملات در ذهنتان به فکرکردن به انگلیسی برسید.

سخن پایانی

سعی کنید تا جایی که می‌توانید با زبان انگلیسی آشنا شوید و از هر فرصتی برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید. وقتی از یادگیری زبان لذت ببرید و آن را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل، با گذشت زمان و روزبه‌روز بهتر خواهید شد.

منابع: lingualinkdctofluencypreply

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.